Schijnheilig III

Vandaag verklaarde paus Franciscus Agnes Gonxha Bojaxhiu, u waarschijnlijk beter bekend als Moeder Teresa, heilig. De kleine, fragiel ogende vrouw met het zuinige mondje en de diepliggende ogen, altijd gehuld in de haar zo kenmerkende witte sari met de blauwe biezen.

Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910) was een telg van een Albanees-katholiek gezin in wat nu Macedonië heet. Toen zij 17 jaar was besloot ze in te treden in de orde van Onze lieve vrouw van Loreto in Rathforman, in Ierland.

Calcutta

Op haar achttiende vertrok ze naar een missiepost in het Indiase Calcutta, waar ze lerares aardrijkskunde en geschiedenis werd aan een nonnenschool, St. Mary’s school voor arme meisjes uit de sloppenwijken van Calcutta. Het was in Calcutta dat ze de naam aannam waaronder wij haar nu kennen: Teresa, naar Theresia van Lisieux.

In Calcutta werd Moeder Teresa geconfronteerd met het lot en lijden van de armsten onder de armen, de daklozen, paria’s, zieken en stervenden en zwervende kinderen in de vele sloppenwijken. Met toestemming van paus Pius XII verliet zij in 1946 haar klooster om zich over de armen, de verschoppelingen en de zieken te bekommeren. Ze gaf op straat les aan kinderen, begon een huisapotheek en ving stervende mensen op in een oud gebouw, dat ze van de stad voor dat doel gebruiken mocht.

Imperium

In 1950 stichtte ze haar Congregatie van de Missionarissen van Naastenliefde. Deze orde voor zusters begon haar werk in Calcutta: liefdewerk in de christelijke traditie van naastenliefde, soberheid en zelfopoffering en diep verankerd in de katholieke leer. Binnen een halve eeuw groeide Moeder Teresa’s eenvrouwsmissie uit tot een waar imperium, met bijna vijfduizend zusters en broeders in 133 verschillende landen. De orde stichtte adoptiecentra, weeshuizen, sterfhuizen, mobiele doktersposten en opvang voor leprozen en aidspatiënten.

Ziek

Al snel bleek Moeder Teresa er ook bepaald vreemde denkbeelden op na te houden. Ze hechtte niet alleen ontzettend aan de katholieke opvattingen over zaken als scheiding, abortus en geboortebeperking, maar ze hield er ook ziekelijke noties op na over het lijden van de mensen, wiens zorg zij op zich genomen had: Door te lijden komen mensen dichter bij Christus, pijn is de wil van god en veel bidden is het beste medicijn. Haar orde werd een lijdenscultus.

Dankzij die ideologie was onder andere in de sterfhuizen zijn de omstandigheden ronduit erbarmelijk. De stervenden kregen niet de zorg die zij nodig hadden, meer pijnmedicatie dan paracetamol werd er niet uitgedeeld, er was niet voldoende eten en het was er vies. Naalden werden zonder ze te steriliseren hergebruikt. Moeder Teresa instrueerde haar ordezusters de stervenden stiekem te dopen, ongeacht hun geloof.

Dat terwijl de orde geen gebrek aan geld had, de donaties stroomden binnen. Toen Moeder Teresa daarmee geconfronteerd werd, onder anderen door ex-novices en voormalig vrijwilligers, zei ze: “Er is iets moois in het zien van de armen die hun lot accepteren, om te lijden zoals de Passie van Christus. De wereld verkrijgt veel van hun leed.” 

Nobelprijs voor de Vrede

In 1979 ontving Moeder Teresa de Nobelprijs voor de Vrede voor al haar werk. Ze had inmiddels zo’n heldenstatus en was zo’n iconisch figuur dat de op haar geuite kritiek kennelijk geen beletsel was, die moet van haar afgegleden zijn als water van een eend.

In haar ontvangstspeech dankte en loofde ze god en ze vertelde de wereld over hoe liefde geen liefde kan zijn als hij geen pijn doet.

How can you love God whom you do not see, if you do not love your neighbour whom you see, whom you touch, with whom you live. And so this is very important for us to realise that love, to be true, has to hurt. It hurt Jesus to love us, it hurt him. 

Ze sprak haar ontsteltenis uit over de eenzaamheid van verdrietige ouderen in luxe tehuizen. Ach, en dat terwijl in haar Calcutta zelfs de stervenden glimlachten!  En dan de westerse verslaafde jongens en meisjes, verslaafd en eenzaam omdat hun ouders geen tijd voor ze hadden. Ze greep dat aan om de wereld te wijzen op het grootste gevaar voor de vrede: abortus. Enorme aantallen kinderen mogen dan wel omkomen door honger, in India, in Afrika, maar hun aantallen van in het niet bij de miljoenen kinderen die door hun eigen moeders om het leven gebracht worden. En weet u wat, wereld? Zij en de haren vechten tegen abortus door adoptie mogelijk te maken.

These are things that break peace, but I feel the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a direct war, a direct killing – direct murder by the mother herself.

Terug naar het sterfhuis

Als Robin Fox, editor van The Lancet, in 1991 het sterfhuis in Calcutta bezoekt schrikt hij van de omstandigheden en het gebrek aan zorg. Zijn verslag is ontluisterend. Er zijn te weinig artsen en dus beslissen nonnen en vrijwilligers, niet zelden volledig gespeend van enige medische kennis, over de te verlenen medische zorg. Hij ontdekt dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen patiënten die ten dode opgeschreven zijn en patiënten met behandelbare aandoeningen. Mensen met een kans van overleven, op genezing krijgen die niet, doordat hen medische zorg onthouden wordt.

Nogmaals; het was niet zo dat de Congregatie van de Missionarissen van Naastenliefde geen geld had voor goede zorg. Zij kreeg en krijgt enorme sommen gelds gedoneerd. Moeder Teresa schroomde zelfs niet (gestolen) geld aan te nemen van buitengewoon dubieuze lieden zoals de Haïtiaanse dictator Jean-Claude Duvalier en de Amerikaanse bankier en fraudeur Charles Keating. Die middeleeuwse omstandigheden waren onnodig, maar lijden brengt de mensen dichter bij god
Zelf werd Moeder Teresa zodra ze wat mankeerde in een privékliniek verzorgd, kreeg een pacemaker om haar leven te verlengen, en aan het eind van haar leven kreeg ze zorg in een modern Amerikaans ziekenhuis. Ze stierf in 1997 aan een hartaanval. 
Over Moeder Teresa zei paus Franciscus vanochtend op het Sint-Pietersplein: “Zij was toegewijd aan de verdediging van het leven.” Dat was ze dan uiterst selectief. 

3 gedachtes over “Schijnheilig III

  1. Best wel sadistisch.. om lijden als 'schoonheid' te zien.
    Vooral als je het kunt voorkomen, ipv de sier ermee lopen.
    Dat geld wat ze over de ruggen van anderen heeft binnengehaald is ??? naar het vaticaan gegaan?
    Vandaar haar heiligverklaring

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s