Inferieur gedachtegoed

“Kijk nou”, zegt ze terwijl ze van walging haar neus optrekt, “asielzoekers in een Duits asielzoekerscentrum die rellen omdat een van hun medebewoners de koran zou hebben beledigd!” Ze houdt haar tablet schuin zodat ik het krantenartikel ook kan lezen.

Ik lees met haar mee. Een man moet zich negatief over de koran hebben uitgelaten, waarna hij door twintig van zijn medebewoners werd aangevallen. De Duitse politie wilde tussenbeide komen, maar werd met een regen van stenen onthaald. Het liet op rellen uit, waarbij vijftig asielzoekers vier uur lang huis hielden in het asielzoekerscentrum. Kapotte ramen, vernielde inboedel, zes politievoertuigen beschadigd, vier agenten en tien asielzoekers gewond.

“Nou, dan weten we meteen wie we meteen weer terug kunnen sturen. Zulke mensen passen hier niet, met d’r inferieur gedachtegoed.”

Het gebeurt me weinig, maar wanneer ik deze vriendin over de vloer heb ben ik de mildste en meest politiek-correcte in een gesprek. Inferieur gedachtegoed, dat gaat wel erg ver. Mag je dat wel zeggen? Ik werp dan ook nog iets tegen over dat overbevolkte asielzoekerscentrum, waar zeshonderd meer mensen opgevangen worden dan de bedoeling is. Zoveel mensen op een kluitje, daar komt altijd ellende van. Mensen zitten daar ook niet voor de lol, hebben het nodige meegemaakt.

Dan val ik toch stil. Heeft ze niet ook een beetje gelijk?

Als je nou je heil komt zoeken in het rijkere, veiligere en vrijere Westen, en je de eerste de beste keer dat je een jouw onwelgevallige mening hoort deze meteen met grof geweld de kop in probeert te drukken – dan heb je ’t inderdaad gewoon niet begrepen. Vrijheid om een ander op zijn bek te timmeren omdat hij het niet met je eens is of je imaginaire vrindje ‘beledigt’ is geen vrijheid. Dat is een schrikbewind en daar wilde je nu toch juist aan ontsnappen?

Misschien is het dat ook wel, inferieur gedachtegoed. Misschien is het ook wel gewoon goed om dat zo maar eens te benoemen, het beestje moet toch een naampie hebben zou mijn oma zaliger gezegd hebben. Net als wat er bij de lieden leeft die het de laatste tijd in datzelfde Duitsland op vreemdelingen en asielzoekerscentra hebben gemunt. Koud een maand geleden werd het huis van een vluchtelingengezin in Brandenburg an der Havel in brand gestoken en werd in Dresden een asielzoekerscentrum met stenen bekogeld. In Zweden werd een brandend kruis bijeen asielzoekerscentrum geplaatst. Hatecrimes zijn als uiting van zulk inferieur gedachtegoed ook in het ‘beschaafde’ Westen weer helemaal hip en daar maak ik me zorgen over.

Er is altijd baas boven baas. Neem nou die engnekken van IS, die een bejaarde man onthoofdden. De 82-jarige Khaled Asaad wijdde zijn leven aan de historische stad Palmyra en uitgerekend op het plein voor het historische museum scheidde een extremistische zeloot ’s mans oude, wijze hoofd van de romp. Daarna werd het lichaam ondersteboven aan een lantarenpaal gehangen, samen met een bord waarop zijn ‘misdaden’ prijkten: Collaboratie met het Syrische regime, het bijwonen van bijeenkomsten met ongelovigen, een bezoek aan Iran en zijn voorliefde voor ‘heidense standbeelden’.

Strijders van datzelfde IS hebben de slavernij weer ingevoerd en verkrachten meisjes en vrouwen, want daardoor ‘komen ze dichter bij god’. Dat weten we van onder andere een 12-jarig Yezidi-meisje, dat door een van die ‘dappere strijders’ verkracht werd. De ‘strijder’ legde het kind van tevoren uit dat hij van zijn god ongelovige mag verkrachten en hij door haar te verkrachten behalve zichzelf ook zijn god pleziert. Moet u zich voorstellen dat die dappere strijder daarna de dijen van een 12-jarig meisje uit elkaar gedwongen heeft om met grof geweld dat kinderlijf te verkrachten. In naam van god.

Inferieur gedachtegoed dekt de lading niet eens en de rest van de wereld blijft zo vreselijk stil. Bij het leven onder het terreurbewind van IS vergeleken is de Zevende Cirkel van Dante’s Hel, waar de gewelddadige zielen gestraft worden, een picknick. Het is toch geen wonder dat mensen uit die Syrische hel proberen te vluchten? Het land ligt in puin, de oorlog woekert er voort, de bevolking wordt geterroriseerd, natuurlijk lonkt het Westen.

Toch focussen wij ons op de gelukzoekers en rijkaards van Arnold Karskens, zien we in iedere overbeladen rubberboot een bedreiging voor onze eigen welvaart en kan Slowakije, dat heeft laten weten dat haar vluchtelingenopvang slegs vir christenen is, op zorgwekkend veel bijval rekenen. Dat laatste heeft nochtans wel erg veel weg van het gedachtegoed van de IS-strijder die een meisje van 12 verkracht omdat ze geen moslim is. Same difference.

Daarnaast dicteert onze zwartepietendiscussie nu al de headlines, het is nog hoogzomer, maakt zelfs de VN zich daar druk om bij monde van haar speciale commissie tegen rassendiscriminatie, maar de nieuw leven ingeblazen slavenmarkten van IS laten we met ons allen gewoon gebeuren. Nu heb ik eerder al geschreven dat Zwarte Piet een aanpassing naar onze moderne maatschappij behoeft en dat vind ik nog altijd. Ons slavernijverleden verdient de aandacht, ook dat ben ik met velen van u eens. Maar waarom zo weinig aandacht voor de slavernij van het heden? Geen mogendheid, ook de VN niet, doet daar effectief wat aan. Waarom niet?

Durven we dat niet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s