Waarom uw religie irrelevant is

Weet u, u gelooft maar fijn een eind weg. Dat is u van harte gegund, zeker wanneer u daar zelf gelukkig van wordt. Thuis, in de kerk, de moskee, de synagoge of eender welke tempel gewijd aan eender welke godin of godin – zo lang u uw medemens er maar niet mee lastig valt. Dat laatste, dat moest echt maar eens afgelopen zijn.

U gaat uw goddelijke gang dus maar, zo lang u binnen de grenzen van het redelijke blijft. De eerste grens van dat redelijke ligt bij de vrijheid van uw medemens om anders te geloven dan u doet. Of gewoon niet te geloven natuurlijk. Persoonlijk heb ik meer met de wetenschap, al is het maar om haar standaardinstelling “we weten het (nog) niet”. Wetenschap laat ruimte, voor voortschrijdend inzicht, voor nieuwe ontdekkingen en inzichten en voor kunnen toegeven dat je het eerder mis had. Dat heb ik liever dan in beton gegoten dogma’s en heilige huisjes.

Een tweede grens is de vrijheid van uw medemens om op zijn beurt iets te vinden van uw opvattingen, overtuigingen, heilige boeken. Niemand kan en mag dicteren wat er in andermans hoofd omgaat, die Gedanken sind frei. Niemand hoeft u angstvallig naar de mond te praten en wie het met u oneens is, die heeft u bij lange na nog niet beledigd.

De bonen van Pythagoras

Voor wie niet in uw god gelooft zijn diens regels van nul en generlei waarde en daar heeft u zich maar bij neer te leggen. Uw religie, religieuze regeltjes en mores zijn voor hem volkomen irrelevant. Dat maakt u als mens natuurlijk niet irrelevant, laat dat ook voor de slechte verstaander duidelijk zijn. Uw opvattingen, overtuigingen en drijfveren zijn alleen voor uzelf zaligmakend – niet voor mij en niet voor de rest van de wereld. Ze maken u zelfs niet per definitie een beter mens. Religie, of zelfs een god bij wijze van extern geweten, is geen voorwaarde voor goed functionerend moreel kompas.

Wie een ander behandelt zoals hij zelf behandeld zou willen worden, zich simpelweg bewust is van de gevolgen van zijn handelen en daarbij vermijdt andere levensvormen lijden toe te brengen heeft het noorden al gauw gevonden.

Of u nu in God, Jahwe, Allah, Vishnu, Bodbh of Juno gelooft maakt me daarbij niet uit, ik zie geen enkel verschil. U bent voor mij, als het om uw religie gaat, hooguit een wat meer exotische mensaap in de dierentuin die Mensheid heet. U intrigeert me wel, op een antropologische wijze, ik kan vast ook van u wel wat opsteken en u bent ongetwijfeld een interessante gesprekspartner – eventjes dan en zo lang u het juk van uw religie maar niet om mijn hals probeert te hangen.

Een verbod op het afbeelden van de islamitische profeet Mohammed komt mij net zo vreemd voor als het verbod van Pythagoras op het eten van bonen. U bent geheel en al vrij geen plaatjes van de man te tekenen en niet naar afbeeldingen van hem te kijken. U zult zich er echter bij neer moeten leggen dat andere mensen daar net zo veel boodschap aan hebben als u zelf waarschijnlijk heeft aan het bonenverbod van Pythagoras.

Daar mag u gerust een beetje over sippen, maar daar ligt de grens. Mocht uw almachtige en alwetende god in al zijn benevolente grootsheid aanstoot nemen aan enige belediging aan zijn of haar adres, dan kan hij vast zijn eigen boontjes wel doppen. Heus. En wie met aanslagen en kogelregens onwelgevallige geluiden over zijn god probeert te smoren illustreert vooral de impotentie en incompetentie van de god in kwestie, zo niet zijn non-existentie.

Vrijheden in Nederland en het Westen

Ik heb het al eens eerder geschreven: in een land als Nederland kun je gemakkelijk je zegeningen tellen – al doen we dat bij lange na niet genoeg. Elders hebben maar weinigen het beter en velen het slechter.

Ook de gelovige mens heeft in ons prachtige kikkerlandje verregaande vrijheid, tot aan het zorgwekkende aan toe. Dubieuze zaken zoals kinderbesnijdenis, de onverdoofde slacht, discriminatie van vrouwen en homoseksuelen, onder de vlag van religie mag ‘t. U heeft zelfs meer uitingsvrijheid dan uw ongelovige medemens. Met uw handje op uw heilige boek en een beroep op de grondwettelijke vrijheid van godsdienst en levensovertuiging mag u hier de vreselijkste zaken roeptoeteren over anders- en ongelovigen, vrouwen en homoseksuelen.

Welles, dat geldt ook voor moslims. Denkt u maar eens terug aan de zaak  (LJN AE1154, hoger beroep AF0667) tegen imam El-Moumni die op televisie verkondigde dat “als de ziekte van de homoseksualiteit zich verspreidt, iedereen besmet kan raken. Daar zijn wij bang voor. Wie maken nog kinderen als mannen onderling trouwen en vrouwen ook?” Die uitlatingen zijn, aldus de rechter, op zich zelf genomen zodanig kwetsend voor personen met een homoseksuele gerichtheid dat die uitlatingen binnen het bereik van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht vallen. Omdat de man met die uitlatingen van zijn godsdienstige overtuiging kond deed werd hij echter vrijgesproken, want dan mag ‘t.

Kopenhagen

Van de dader van de aanslagen in Kopenhagen, gisteren, weten we inmiddels dat hij “tot zijn daden kwam door de aanslagen in Parijs”. Dat zou in elk geval de opvallende gelijkenissen met de aanslagen in Parijs verklaren: Eerst een doelwit dat te maken heeft met de vrije meningsuiting, het gezag en dan nog een nabrander in joodse sfeer. Daarnaast zou de man, volgens de Deense politie bij wie hij al bekend was, in het bezit zijn geweest van militant-islamitisch propagandamateriaal.

Dat het doel een bijeenkomst over “Kunst, godslastering en de vrijheid van meningsuiting” was spreekt boekdelen. Ook al omdat die een initiatief was van cartoonist en kunstenaar Lars Vilks, die u vast nog wel kent van de beruchte Mohammed-cartoons. Lars Vilks is zijn leven sinds de verschijning van zijn spotprenten in 2007 niet meer zeker, net als zijn collega Kurt Westergaard.

Goed, ik vind de prent van Vilks ronduit lelijk en onbekend als ik was met het fenomeen ‘rondellhund’ ontging me de clou van het plaatje waar men acht jaar na dato dus nog hysterisch woest om is. Veel minder nog begrijp ik van de woede die zo’n plaatje kennelijk opwekt. Hele volksoplopen, doden bij rellen en gebrandschatte ambassades en dat alles om een lullig plaatje, in een onbeduidende krant in Verweggistan.

Stel u eens voor dat ongelovigen op zo’n manier aanstoot zouden nemen aan de onaardige passages die in de diverse heilige geschriften aan hen gewijd zijn. Ongelovig en dus bandeloze, wellustige brassers en onrechtplegers, die Gods vloek, branden in het hellevuur, pijnlijke en vernederende bestraffingen wacht.

Daar kan zo’n cartoon helemaal niet tegenop.

Een gedachte over “Waarom uw religie irrelevant is

  1. Het wordt druk in de hel..
    Ook al omdat het heiligschennis is om te 'zeggen' dat je uit de opdracht van 'de schepper' moord goedpraat.
    Religieverslaving kan leiden tot grootheidswaan.(zin)
    Meer vertrouwen in wapens, 'ter bescherming' dan in het heilige woord.. spreekt ook wantrouwen uit tegen 'de schepper' qua bescherming.

    Religie extremisten zijn meer destructief bezig ipv humaan.
    Als ik de Schepper was dan zou ik dat bidden (klaag en smeekverzoeken) afschaffen.
    Mensen met slechte bedoelingen niet geboren/gevormd laten worden.
    De hemel op aarde neerzetten.
    Maar goed..In de hemel en hel schijnt er genoeg plaats te zijn voor ieders eigen invulling.
    Deze aarde blijft wel draaien,de zon gaat op, en onder.
    Gelukkig maar.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s