Cerca Trova

In Florence heeft men achter een beschilderde muur van het Palazzo Vecchio mogelijk sporen aangetroffen van een verloren fresco van Leonardo da Vinci; “De Slag van Anghiari“. Het is een verhaal dat zo door Dan Brown zou kunnen zijn geschreven.

Naar verluidt schilderde Leonardo het fresco op een muur in de “Salone dei Cinquecento” – een van de grote zalen van het palazzo. De grote meester zou geëxperimenteerd hebben met zijn materialen, als gevolg waarvan de verf uitliep. Het fresco was niet meer te redden en Leonardo maakte het dus niet meer af. Delen van het tafereel waren echter zo mooi dat ze door veel andere kunstenaars gekopieerd werden, onder andere door Rubens.

Bijzonder aan de opdracht aan Leonardo da Vinci om een muur van de “Zaal van de Vijfhonderd” te beschilderen is het gegeven dat dit de enige keer zou zijn dat hij samen met Michelangelo aan een project werkte. Michelangelo nam de muur tegenover “De Slag van Anghiari” voor zijn rekening, waar hij de Slag bij Cascina zou vereeuwigen. De twee veldslagen waren belangrijke hoogtepunten in de Florentijnse geschiedenis. Ook Michelangelo zou zijn muurschildering in de Zaal nooit afmaken. Wat ons rest zijn schetsen, zoals een schets van een ruitergevecht, die mogelijk voor deze muurschildering bedoeld is geweest.
Volgens de heer Maurizio Seracini, die onderzoeker is aan de University of California (San Diego) en die door Dan Brown in diens The DaVinci Code werd vereeuwigd, moet het fresco bewaard zijn gebleven. Hij meent dat Giorgio Vasari, die de “Salone dei Cinquecento” later restaureerde, een muur voor het fresco van Leonardo metselde om het fresco voor de eeuwigheid te bewaren.

Vasari was een groot bewonderaar van Leonardo en hij lijkt een hint achter te hebben gelaten op de schildering die hij op zijn nieuw gemetselde muur aanbracht. Deze muurschildering betreft een derde veldslag; de Slag bij Marciano.


Vasari liet ons twee woorden na; “Cerca Trova” – hetgeen zoveel betekent als “wie zoekt, zal vinden”. Hij heeft ze in witte letters op een groen banier geschilderd en daar hebben ze kennelijk al die jaren onopgemerkt gestaan.



De heer Seracini heeft de muren van de grote zaal onderzocht en hij heeft bewijs gevonden van het bestaan van die tweede muur. Door met een boor een monster te nemen van die muur is hij op een zwart verfpigment gestuit dat ook in de Mona Lisa gebruikt is. Uit verder onderzoek zal moeten blijken of dit meesterwerk werkelijk achter die muur schuilgaat en, als dat zo is, of er genoeg van overgebleven is om het te redden.

2 gedachtes over “Cerca Trova

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s